302 Tommi Vainikainen, DI, ohjelmistosuunnittelija

Urbaania sykettä rakentamassa

 

Olen junan tuoma järvenpääläinen ja perheenisä. Järvenpäässä on nyt hyvä tahti rakentamisessa ja keskustan tiivistämisessä. Kaupungilla on ollut onnistunut maanhankintapolitiikka, jota tulee jatkaa jalostamalla kaupungin hankkimaa raakamaata kokonaisuuksina.

Parantamisen varaa olisi vielä aluetehokkuuden ymmärtämisessä korkeiden yksittäisten rakennusten sijaan: Enemmän korttelirakentamista ja kivijalkaan varattuja liiketiloja. Näin erilaisten palveluiden kehittymiselle on suotavat olosuhteet ja palvelut lisääntyvät kysynnän kasvaessa.

Edullisempaa asumista tarpeiden mukaan

Pysäköinnin ongelmat ratkaistaan markkinaehtoisesti. Kaavoituksessa autopaikkamääräys on haitallinen, koska se nostaa rakentamisen hintaa niille, jotka eivät autoa tarvitse. Autopaikkoja tulee voida rakentaa vapaasti silloin kun paikan käyttäjä suostuu sen maksamaan. Radan varressa kaikki eivät autoa jatkuvasti tarvitse.

 

Parempaa liikennettä kaikille

Kaupunkiliikenteessä polkupyörä tulee huomioida omana kulkumuotonaan erillään jalankulusta. Erillinen pyörätie parantaa sekä kävelijän että pyöräilijän liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta. Kööpenhaminassa vain 4 % valitsee pyörällä liikkumisen ympäristösyistä, joten ensisijaisen tärkeätä on tehdä pyöräreitit suoremmiksi ja selkeämmiksi, koska jokainen kaupunkilainen valitsee aina itselleen sujuvimman kulkutavan.

Ekopyhää viherintoilua ei tarvita. Paremmalla suunnittelulla useammat kaupunkilaiset valitsevat omaehtoisesti liikkua pyörällä, josta seuraa vähemmän ruuhkia sekä piiloliikuntaa, jolla on merkittävät positiiviset terveysvaikutukset.

Järvenpää Plus

Lähdin Plussan ehdokkaaksi, koska haluan vaikuttaa kaupungin parhaaksi. Plussan arvojen mukaisesti haluan päätöksentekoon lisää avoimuutta, jossa kaikki kaupunkilaiset saavat ilmaista mielipiteensä.